
COVERING CONFLICT REGIONS BY GEORGIAN TV MEDIA 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Covering Conflict Regions by Georgian TV Media 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Social Justice Centre 

 

2025 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

The publication was prepared under the Taking COBERM Further: EU-UNDP Initiative 

for Lasting and Inclusive Peace (FLIP) project. The content of this document is the sole 

responsibility of the Social Justice Center and under no circumstances should it be regarded 

as reflecting the views of the EU or UNDP. 

 

 

Responsible Persons for the Publication: Teona Piranishvili & Tamta Mikeladze  

Researcher: Lasha Kavtaradze 

Editor: Medea Imerlishvili 

Translation in Russian: Rolandi Raiki 

Translation in English: Natia Nadiradze  

Cover Designer: Rolandi Raiki  

 

Reprinting, reproduction, or distribution of this material for commercial purposes without 

the written permission of the Social Justice Centre is prohibited. 

 

The Rule of Citation: Lasha Kavtaradze: „Covering Conflict Regions by Georgian TV 
Media“, 2025. 

 

© Social Justice Center  

 

 

Address: I. Abashidze 12b, Tbilisi, Georgia 

Tel: +995 032 2 23 37 06 

 

www.socialjustice.org.ge 

info@socialjustice.org.ge 

https://www.facebook.com/socialjustice.org.ge  

 

  

http://www.socialjustice.org.ge/
mailto:info@socialjustice.org.ge
https://www.facebook.com/socialjustice.org.ge


Table of Content  

Introduction ................................................................................................................ 4 

The Role of the Media and Conflict-Sensitive Coverage of the Conflict Regions ................ 5 

Methodology ............................................................................................................... 9 

Sampling ........................................................................................................................... 10 

Data Collection and Analysis ............................................................................................... 10 

Limitations of the Research ................................................................................................. 11 

General Findings of the Research.................................................................................. 12 

Trends in Covering Issues Related to Abkhazia and South Ossetia Region ........................ 16 

1) Challenges Faced by Abkhazia, South Ossetia/Tskhinvali Regions as a Non-Priority Topics

 17 

2) The Prevalence of Negative Context in the Coverage of the Occupied Territories ............. 18 

3) The Problem of Visibility of Abkhazians and Ossetians, and the Lack of Diversity among 

Respondents ...................................................................................................................... 19 

4) Superficial and Fragmented Coverage ........................................................................... 20 

5) Trends in the Use of Terminology and Language ........................................................... 21 

6) The Impact of Political Polarization on Coverage of the Conflict Regions ........................ 22 

7) The Neglect and Political Instrumentalization of Peace Policy ........................................ 24 

8) Romanticizing Abkhazia ............................................................................................. 25 

One War, Two Dates, and the August War as a Litmus Test for Media Polarization .......... 27 

August 7 ............................................................................................................................ 27 

August 8 ............................................................................................................................ 30 

Abkhazian War 32 Years Later ..................................................................................... 33 

August 14 .......................................................................................................................... 33 

September 27 ..................................................................................................................... 34 

Conclusions and Recommendations .............................................................................. 38 

References .................................................................................................................. 41 

 



 

Introduction 

"We are very distanced from the events in Abkhazia; my program, and I myself, very rarely 

cover what is happening there, but this is one of those cases... In principle, everything 

concerns us, of course, but this is one of those instances that concerns us very much and in 

which we see our future..." — These are the opening words of Eka Kvesitadze, the host of 

the program Different Accents on Mtavari TV, as she introduced her broadcast about the 

ongoing protests in Abkhazia on November 12, 2024. 

The journalist’s remarks reflect the general trend in Georgian mainstream media regarding 

coverage of topics related to the regions of Abkhazia and South Ossetia. Leading Georgian 

television channels, for various reasons — including limited human and financial resources, 

political and editorial conjunctures, and dominant political narratives surrounding the 

conflicts — devote strikingly little time and energy to reporting on internal developments 

within the conflict regions.  Although in public discourse the Autonomous Republic of 

Abkhazia and the region of South Ossetia are designated as inseparable parts of the 

Georgian state, the editorial policies and practices of television media in covering stories 

related to these two regions stand in essential contradiction to this discourse. This may be 

explained by the dominance of a non-recognition framework, which views the conflicts, 

their histories, and peace policies primarily through a geopolitical lens. This approach 

assigns little significance to the Georgian-Abkhazian and Georgian-Ossetian dimensions of 

the conflicts and effectively deprives local political elites and communities of political 

agency. 

As a result, the Georgian television audience lacks the opportunity to form an in-depth 

understanding of what is happening in Abkhazia and South Ossetia — of the major 

developments in the political, social, and cultural life there, and of the daily realities, 

concerns, fears, and interests of the people living in these regions. 

This concerning trend is also recognized by media professionals themselves. 

As a study conducted by Lasha Zarginava (2022) showed, only about 6% of media workers 

believe that Georgian media adequately covers topics related to the country’s Occupied 

Territories. Around 60% consider that these topics are inadequately covered in the media. 

Moreover, nearly 30% of respondents "could not recall when a topic related to the occupied 

territories was last covered by their media outlet" (Zarginava, 2022, p. 8). 

This trend contributes to the further deepening of alienation and hostile attitudes between 

the people living in Georgia-controlled territories and those residing in Abkhazia and the 

Tskhinvali region. Any discussion about the role of the media in overcoming such 

alienation must first begin with an empirical description of the existing practices and 

trends. 



Accordingly, the objective of the present study was to conduct a qualitative examination 

of the coverage of stories related to Abkhazia and the South Ossetia region in Georgian 

television media. Thus, the media monitoring aimed to analyze the main trends in editorial 

policies regarding interest in and coverage of topics related to the conflict regions within 

Georgian television media. 

The next chapter of the report describes the theoretical framework of the study, which is 

based on the concept of peace journalism and the principles of conflict-sensitive reporting. 

This theoretical framework takes as its starting point the media’s crucial role in informing 

society and transforming perceptions, particularly concerning highly sensitive issues. 

Topics related to Abkhazia and the South Ossetia region constitute precisely such sensitive 

issues within Georgian society. 

 

Folowing the review of the theoretical framework, the report outlines the research 

methodology, including the criteria for selecting media outlets and the approach used 

during monitoring for identifying relevant media materials and conducting content 

analysis. 

This section also discusses the study’s limitations, which were influenced by both objective 

and subjective factors. Examples of such factors include the researcher's identity, the time 

period selected for conducting the study, the specifics of journalism as a professional 

practice and field, and technical issues such as inconsistencies in the archiving of television 

broadcasts. 

 

The following two chapters present the main findings of the study and review the trends 

in media coverage of topics related to Abkhazia and the South Ossetia region, illustrating 

them with relevant examples. The concluding section of the study once again summarizes 

the main findings, which then serve as the basis for the recommendations developed for 

media outlets. 

The Role of the Media and Conflict-Sensitive 

Coverage of the Conflict Regions  

There is relatively scarce literature in Georgian sources regarding best practices or 

recommendations for conflict-sensitive coverage of the conflict regions. Among the studies 

published in recent years, some are already outdated (Khutsidze, 2012), some focus only on 

particular segments of the media (such as regional Azerbaijani- and Armenian-language 

platforms) (Gogoladze, 2022), others rely solely on quantitative data provided by media 

professionals (Zarginava, 2022), or are focused on a specific type of conflict — namely, 

protracted conflicts (Murusidze, 2018). This does not allow for the formulation of 

qualitatively researched, empirically grounded conclusions about the trends present in 

Georgian mainstream media. 



The Charter of Journalistic Ethics of Georgia defines general principles for working to high 

professional standards in journalism. However, among the organization’s published 

guidelines related to conflicts, the only one available is the guide on gender-sensitive 

coverage of conflicts and war (Charter of Journalistic Ethics of Georgia, 2023). 

Gender issues — particularly the unequal impact of wars and other types of conflicts on 

women and gender-nonconforming groups — are of utmost importance. However, this 

topic falls outside the scope of the present media monitoring study. Despite this, the 

Charter’s guideline provides important recommendations concerning the ethical coverage 

of conflict-related issues — specifically regarding the preparation of reporters, selection of 

respondents, formulation of questions, and processing of collected materials (Charter of 

Journalistic Ethics of Georgia, 2023). 

In Georgian, there is also a translated version of the "Six Essential Rules for Peace 

Reporting" for journalists, published by the Institute for War and Peace Reporting (IWPR). 

This guide emphasizes the need for media workers to be well-informed about the conflict 

they are covering, to uphold the principle of fair coverage of the conflict, to cover the 

antecedents and causes of the conflict, to highlight human factors and peace initiatives, and 

to recognize the impact of journalistic activity on the conflict (IWPR, 2004). 

Additionally, the Friedrich Naumann Foundation translated a textbook titled Introduction 
to Conflict Sensitive Reporting (Pani, 2017), with an indepth discussion of the role the 

media in conflict situations, considering different reporting practices. 

 

When discussing the role of the mass media in a democratic society, three main aspects are 

usually highlighted: the media must serve as a source of news, a platform for free discussion, 

and a watchdog (Howard, 2009). Accordingly, the media must provide citizens with 

reliable information, create a public space necessary for free expression, and monitor 

individuals and institutions in power to prevent abuse of resources and authority. These 

principles must serve as the starting point for the media and media professionals when 

covering any topic, including the situation in the conflict regions.  

As Pandeli Pani (2017) notes, "A journalist must be aware of media’s role and the 

responsibility that follows with this in times of conflict and report conflicts professionally 

without feeding the flames and playing a role in helping partis find solutions to conflict" 

(p. 10). Although Pani’s statement creates a somewhat idealized notion of the journalist’s 

role in the context of conflicts, his approach can still serve as a rhetorical guideline for 

introducing best practices into the media. 

The most important aspect of Pani’s understanding of the journalist’s role is the conception 

of media professionals as active participants in conflict resolution. However, this 

conceptualization has a specific historical background. As Ross Howard, the author of a 

UNESCO-published manual, notes (Howard, 2009), post–Cold War media development 

initiatives in the global West did not place special emphasis on the role of journalism in 

peacebuilding and conflict resolution. Instead, they were focused on involving the media 



in projects promoting effective governance, accelerated democratization, and development 

initiatives. This approach, however, began to change in the 1990s, when the dangers of 

irresponsible and sometimes deliberately malicious media practices in fueling or 

exacerbating conflicts between countries and ethnic groups became starkly apparent. 

Examples include the media’s negative role during the Rwandan Genocide and the conflicts 

in the territories of the former Yugoslavia in the 1990s, both of which preceded acts of 

ethnic cleansing. The media’s particularly harmful role during the Rwandan Genocide is 

well documented. As Allan Thompson (2007) writes, the media’s negative role manifested 

on two fronts: the local media’s active facilitation of the killings, and the international 

media’s failure to fully comprehend the nature of the atrocities in Rwanda, portraying them 

not as genocide but merely as clashes between local tribes. Moreover, in the early 1990s, 

the Western Balkans clearly illustrated how the media mirrored ethnic conflicts and, 

instead of serving as a unifying force for society, helped entrench ethnic divisions, thereby 

further exacerbating societal disintegration (Andresen et al., 2017). 

Therefore, by the end of the 20th century, professional circles increasingly began to discuss 

the idea that, beyond simply reporting facts, the media could play an active role in conflict 

resolution. This gave rise to concepts such as "Journalism of Attachment," peace journalism, 

and conflict-sensitive reporting. 

The concept of Journalism of Attachment is based on the idea that journalists cannot be 

emotionally neutral when it comes to covering conflicts. The conversation around this was 

first openly initiated by BBC reporter Martin Bell, who argued that journalists cannot 

approach facts of human suffering and torture like emotionless robots. On the contrary, 

Bell argued, journalists should even be encouraged to show emotional involvement while 

striving to report facts honestly, accurately, and fairly (Bell, 1998). 

The concept of peace journalism, which emerged as a counterbalance to traditional war 

reporting, takes peacebuilding and the media's active role in that process as its fundamental 

value. Peace journalism, significantly developed by Norwegian scholar Johan Galtung, the 

founder of peace studies, became an important professional movement in the early 2000s. 

According to Galtung (2002), traditional war journalism focuses primarily on the conflict 

itself, depicting two opposing sides with the ultimate goal of one side's victory (a zero-sum 

logic). Peace journalism, by contrast, focuses on conflict transformation (a win-win), 

explores the formation of conflicts, and acknowledges the presence of multiple sides, each 

with their own goals and interests. Thus, according to Galtung (2002), the characteristics 

of peace journalism include: 

 

 Focus on transforming conflict, rather than viewing it simply as a battle that one 

side must win 

 Truth-orientedness: focus on uncovering universal truths, instead of spreading 

propaganda or lies favorable to any side involved in the conflict 



 Human centered: ფocus on people (both victims of conflict and, for instance, 

peacebuilders), emphasizing the likely victims of violence rather than fueling an 

"us vs. them" divide characteristic of war journalism 

 Resolution-oriented coverage, with an emphasis on violence prevention and 

peace initiatives that can avert the escalation of wars or conflict situations 

 Focus on transparency and mutual understanding, prioritizing the identification 

of how conflicts are formed, who the involved parties are, and what their deeper 

motivations and foundations are 

 Attention to the invisible consequences of conflict, going beyond visible 

outcomes like casualties and material damage, and highlighting issues such as 

trauma, hatred, risks of vengence, or structural and cultural consequences of 

conflict 

 Emphasis on alternatives to violence, particularly on nonviolent methods of 

problem-solving and opportunities for promoting dialogue. 

However, peace journalism, as a professional practice, soon faced criticism from both 

professional and academic circles (Howard, 2009). Critics mainly emphasized the risks 

posed by the media's active positioning in conflict situations, particularly regarding 

journalistic objectivity and credibility. Moreover, Galtung’s conceptualization of peace 

journalism was, to some extent, based on an idealistic approach. In practice, implementing 

these principles often proved unrealistic due to human factors or the lack of financial and 

other types of resources. 

In the 2000s, debates continued about the role of journalists in conflict resolution. The 

central issue in these debates was defining best practices so that the media could contribute 

to resolving conflicts within societies while remaining faithful to fundamental journalistic 

values (Howard, 2009). 

In response to these criticisms, some practicing journalists and media researchers began to 

advocate for a conflict-sensitive reporting approach. According to Pandeli Pani (2017), 

conflict-sensitive reporting can be based on three main aspects: 

 Understanding the context — that is, grasping the relevant socio-economic and 

political tensions, as well as cultural-historical and structural factors, while 

considering their potential for violence 

 The relationship between the journalist's involvement and the context 

 Acting accordingly, so that the journalist does not contribute to negative 

developments but instead strives for the most positive outcomes possible 

Taking this into account, Pani (2017) identifies specific elements that can help the media 

have a positive influence in conflict situations: filling gaps in communication and 

knowledge, strengthening trust, correcting misconceptions, appealing to humanity, 

identifying core interests, providing a means of emotional expression, reinterpreting the 



conflict, preserving reputation/building consensus, facilitating decision-making, and 

encouraging a balance of power.  

 

In addition to the role that the media may assume, attention must also be paid to the type 

of conflict itself when covering conflicts, as this may in turn affect the specifics of coverage. 

As noted in a publication by the Heinrich Böll Foundation, in terms of direct conflict 

reporting, there are numerous guidelines available for journalists (some of which can be 

found in the bibliography section at the end of the paper). However, comparatively less 

attention is typically paid in the professional literature to so-called protracted conflicts and 

the specifics of their sensitive coverage (Murusidze, 2018). This is precisely the type of 

conflict at hand when discussing the regions of Abkhazia and South Ossetia.  

 

As Murusidze (2018) notes, protracted conflicts "lead to the division and, at times, isolation 

of societies over long periods of time" (p. 7). The separation and isolation of opposing sides 

create additional challenges for journalists — both in terms of physical access to events, 

information, and sources, as well as subjective factors such as the journalist's ethnic 

background. In the same study, Murusidze (2018) discusses the issues of so-called 

‘borderization’ or “creeping occupation” and the detentions of individuals near the line of 

division. These topics are typically covered in Georgian media sporadically and 

sensationalistically, which may contribute to the “information warfare” goals of the 

opposing side of the conflict and intensify feelings of insecurity and hopelessness within 

the society. As opposed to this practice, Murusidze (2018) emphasizes that “beyond finding 

reliable information about events, journalists must be able to see beyond the facts and 

identify emerging trends” (p. 11). 

 

The present study observed the work of Georgian mainstream television media precisely 

through the lens of the principles described above. The results of this observation will be 

presented following a more detailed overview of the study’s methodology. 

 

Methodology 

As noted in the introduction, the main objective of the present study was to examine the 

prevailing trends in the coverage of news related to Georgia’s two occupied regions—

Abkhazia and South Ossetia—on leading Georgian television channels. In order to identify 

these trends and the broader context created by the media regarding the conflict regions, 

the study employed both quantitative and qualitative data. The analysis of the data was 

primarily qualitative, specifically using the method of textual analysis. The following 

subsection explains the methods of data collection and analysis. 



Sampling 

The subjects of monitoring were 7 television stations. The selection of media outlets was 

based on three criteria: television viewership, audience trust, and the profile of the 

television channel. The selection initially included the 10 highest-rated TV broadcasters 

that had at least 1% audience trust, a clearly defined informational-analytical profile, and 

aired domestically produced news programs during the monitoring period. 

In terms of television viewership, according to 2023 data from the company "TVMR 

Georgia," which is the officially licensed partner of Nielsen Television Audience 

Measurement in Georgia, the ten highest-rated channels by audience share within the 

target audience were: Imedi, Mtavari Arkhi, Rustavi 2, TV Pirveli, GDS, Channel 1 (Public 

Broadcaster), Formula, PostTV, Maestro, and Comedy Channel. Meanwhile, according to 

data from IRI (International Republican Institute) for the same period, the channels that 

recorded over 1% audience trust in first mentions were: Imedi, Mtavari Arkhi, TV Pirveli, 

Rustavi 2, Formula, and the Public Broadcaster. As a result, GDS, Maestro, and Comedy 

Channel were excluded from the initial selection. Additionally, based on broadcasting 

profile and regional significance, the Adjara Public Broadcaster, which obtained the status 

of an independent broadcaster in 2013, was included in the final selection. 

The final selection of media outlets was as follows: 

TV channel Ranking 2023 (TV MR) Trust 2023 (IRI) 

Imedi 22% 28% 

Mtavari Arkhi 11% 14% 

Ruistavi 2 9% 9% 

TV Pirveli 8% 11% 

Formula 4% 3% 

Public Broadcaster 5% 3% 

Adjara Public Broadcaster 1% < 1% 

 

Data Collection and Analysis 

From the selected television stations, segments and frame-synchronizations  were collected 

from the main news broadcasts aired during primetime (19:00–22:00). News broadcasts 

aired during primetime are generally the most watched and the most significant. 

Consequently, the topics featured in these broadcasts more or less reflect the editorial 

policy of the television channels in terms of the prioritization of selected subjects. 

In total, 576 news broadcasts were monitored over the period of May to July 2024. The 

duration of the broadcasts varied from approximately 15–30 minutes to up to 2.5 hours. 

The length of the monitored programs depended both on current events in the country 

(e.g., especially lengthy broadcasts occurred on days when protest rallies were taking place) 



and on editorial decisions, particularly in cases where news programs that aired live were 

not fully uploaded to the broadcaster’s website. 

The monitoring process involved watching the entire news program up to the point where 

the main topic of each segment or frame-synchronization could be identified. In the case 

of relevant segments and frame-synchronizations, the entire segment was viewed and 

analyzed according to the methodology described. Relevance was determined by 

examining the content of the segment. If the segment or frame-synchronization 

substantively addressed the conflict regions, the territorial integrity of Georgia, military 

actions that took place in these regions at various times, or persons forcibly displaced from 

these regions, the material was deemed relevant. 

The following information was collected using a specially designed form during the 

monitoring process: the topic and duration of the material, a brief summary or transcript, 

the identities of the respondents, the thematic context of the segment (positive, neutral, 

negative), discriminatory or negative expressions toward Abkhazians or Ossetians, and 

whether the material emphasized peace (if such emphasis was present). The monitoring 

also included segments and frame-synchronizations relating to the population displaced 

from the regions of Abkhazia and South Ossetia. Within these segments, attention was paid 

to the context of so-called Europeanization and Georgia–Russia relations, since relations 

with the regions of Abkhazia and South Ossetia are often viewed through the prism of 

Georgia–Russia relations or Georgia’s integration into Europe. 

In addition to daily monitoring, to enhance the qualitative component of the study, 

particular attention was paid to segments that appeared in news broadcasts on specific dates 

that carry special significance in the context of Georgian-Russian, Georgian-Abkhaz, and 

Georgian-Ossetian relations. These dates include: 

 7/8 August – the start date of the 2008 Russia–Georgia war; 

 14 August – the start date of the war in Abkhazia; 

 27 September – the end date of the war in Abkhazia, which is often referred to in 

Georgian media as the "fall of Sokhumi." 

Information on the number of segments and frame-synchronizations aired in the main 

news broadcasts of the 7 TV stations during the monitoring period is summerized in the 

following chapter.  

 

Limitations of the Research  

Journalism, as a professional field that also functions as a public forum, is closely tied to 

societal processes and, accordingly, is somewhat reactive in nature. Consequently, events 

taking place in local or international contexts—particularly in politics, the economy, and 

culture—have a substantial impact on which topics become part of media organizations’ 



agendas. Due to this specific nature, the data collected and the study results may be 

influenced by the selected observation period and by the public events occurring during 

that period. A clear illustration of this was seen in June 2024, during the protest rallies in 

Georgia against the so-called “Russian law,” when television news broadcasts allotted 

minimal time to all other topics, including those related to the conflict regions. Similarly, 

during the Georgian national football team’s participation in the UEFA Euro 2024 cup, the 

broadcasts were almost entirely devoted to sports topics. As a result, during such periods, 

the likelihood of issues related to the regions of Abkhazia and South Ossetia appearing in 

the news broadcasts was reduced. 

To avoid criticism of the television media for neglecting relevant issues due to the 

dominance of a single topic, a three-month monitoring period was deliberately selected. 

This extended duration ensured that if one topic overshadowed others during a particular 

month, it would still be possible to observe the television media during a comparatively 

neutral period. 

The second major limitation of the study was its reliance on the online platforms of the TV 

stations for collecting material. As explained in the research methodology, the monitoring 

used the websites or social media accounts (Facebook pages and YouTube channels) of the 

selected seven TV stations to access news archives. Accordingly, the monitoring results 

cannot be automatically extrapolated to the complete television archives of live broadcasts. 

During the monitoring period, in total, archives for approximately 70 news broadcasts were 

not found on the online channels of the seven TV stations. In some cases, it was evident 

that the broadcasts uploaded online were not complete. To minimize the inclusion of 

incomplete broadcasts in the final selection, the websites and social media accounts were 

cross-checked, and priority was given to the versions of broadcasts with longer durations. 

As a result, in some cases, the online archive may not fully reflect what aired during the 

live broadcast. TV stations sometimes upload edited or incomplete versions of their news 

programs to online platforms. 

General Findings of the Research 

During the period of May–July 2024, a total of 87 materials (segments and frame-

synchronizations) aired on 7 Georgian television channels were deemed relevant for 

monitoring. The materials were distributed among the television stations as follows: 

 

Imedi 18 materials  

Adjara Public Broadcaster  16 materials 

TV Pirveli 14 materials 



Formula 13 materials 

Georgian National Prodcaster – 1st Channel 11 materials 

Mtavari Arkhi 11 materials 

Rustavi 2 4 materials 

 

Out of the 91 monitored days, only 41 days featured at least one topic related to the two 

aforementioned regions covered by at least one of the seven television channels. In 

contrast, on more than half of the monitored days (50 days), topics related to either the 

Abkhazia or South Ossetia regions were not included in the main news broadcasts of any 

of the television stations. 

 
 

Out of the 87 materials deemed relevant, 35 were aired during the first half of the news 

broadcasts, while 52 appeared in the second half or toward the end of the programs. 

Accordingly, in only about one-third of the cases were materials related to the conflict 

regions prioritized by the television channels to be aired during prime segments of the 

broadcast. 

The majority of the monitored materials addressed both regions—Abkhazia and South 

Ossetia—or did not specify a particular region (36 materials). In cases where materials 

focused on a single region, more were related to the Tskhinvali region (32 materials) than 

to Abkhazia (19 materials). However, the predominance of materials related to South 

Ossetia was not due to an abundance of reporting on events taking place directly in the 

Tskhinvali region. Most of these materials concerned incidents of unlawful detention, 

restricted freedom of movement and release of individuals in the so-called border areas, 

the living conditions of residents of nearby villages and internally displaced persons (IDPs), 

and various events related to the August war—including the investigation into the 2008 

Coverage of the topics related to Abkhazia and 

Tskhinvali Region

Covered Not covered

Not Covered

54,9%

Covered

45,1%



war events launched by the Georgian Dream party and coverage of family members and 

government representatives visiting the graves of soldiers killed in the war on the memorial 

day. 

 
 

Regarding the thematic distribution of the materials, the monitoring involved classifying 

the content based on the main theme derived from the plot or frame-synchronization. 

These themes may overlap, and it is possible that a single report could address several topics. 

However, to the extent possible, the interpretation of the materials was based on the 

dominant theme. Based on the content, the conflict regions most frequently appeared in 

the main news broadcasts of the television stations within the following contexts: 

 

Conflicts 

Occupation 

War  

43 Materials 

Security 

Territorial Integrity 

Non-recognition Policy  

17 Materials 

Culture 

History 

Religion 

7 Materials 

Georgian Domestic Politics 6 Materials 

IDPs 5 Materials 

Developments in Abkhazia and South ossetia Region 4 Materials 

Distribution of Materials Accross the Regions 

South Ossetia

36,8%

Both

45,1%

Abkhazia

21,8%



Social and Economic Issues 4 Materials 

Other 1 Materials 

 

In the relevant materials, the most common themes featured in the reports and frame-

synchronizations were those concerning the de facto border of South Ossetia, specifically 

regarding Georgian citizens detained by Russian and Ossetian soldiers or police. Also 

frequent were news items about the release of Georgian citizens or updates on their 

condition. Materials related to Georgia’s territorial integrity or occupation within the 

context of the country's internal or foreign politics were often covered in the main news 

broadcasts, for example, in the context of the Georgian Prime Minister's annual 

parliamentary report, the head of the State Security Service’s annual report, the Public 

Defender’s report, as well as resolutions adopted at the UN and OSCE assemblies, etc. 

Additionally, the research also looked at the context of how relevant materials were 

covered. It should be noted that this monitoring did not observe the tone of coverage, i.e., 

how the media interpreted the facts, which is often the subject of media monitoring. 

Instead, the observation focused on the context of the covered topics, i.e., the substantive 

characteristics of the topics themselves. Based on the context of the covered topics, the 

materials were categorized into those having neutral, negative, and positive contexts. 

Among the relevant reports and frame-synchronizations, negative context materials were 

dominant (56 items). Neutral context materials amounted to 28 items, while only 3 reports 

or frame-synchronizations in a positive context were found regarding the regions of 

Abkhazia and South Ossetia in the news broadcasts. 

Materials in which the focus was primarily on events with negative connotations, such as 

war or the killing of people during the war, human rights violations in conflict zones (e.g., 

cases of abductions and illegal detention), and so on were qualified as those having negative 

context. Additionally, materials were categorized as negative if they discussed topics such 

as crime, Russian military and political interests, the difficult living conditions of people 

living along the occupation line, and similar issues. 

Positive context materials were considered those reports or frame-synchronizations that 

focused on the normalization of relations with Abkhaz and Ossetian people, reconciliation 

efforts, and the integration of displaced populations from these regions. 

Neutral context materials referred to reports where the topics related to Abkhazia and 

South Ossetia/Tskhinvali region, occupation, and Georgia's territorial integrity were 

discussed in a way that did not invoke negative connotations, events, or histories. For 

example, various official reports (such as those presented by different officials in 

parliamentary addresses) might mention Abkhazia and South Ossetia/Tskhinvali regions 

without giving them particular focus. Similarly, resolutions from the OSCE or the UN that 



mention disputed formulations regarding Georgia’s controlled territories, or reports where 

Abkhazia and South Ossetia are only superficially referenced, were categorized as neutral. 

 

 

 

 

The assessment of the overall coverage revealed a clear issue with the visibility of local 

residents in the Abkhazia and South Ossetia regions. In the majority of the materials (77 

reports), the local population was completely absent. In 5 out of the 10 reports where local 

residents were visible, they referred to internally displaced persons (IDPs) or Georgian 

citizens living in conflict zones. 

Another notable trend was the scarcity of coverage focused on peace. Out of the 87 relevant 

materials, only 8 included a noticeable emphasis on peace, peacekeeping initiatives, and 

reconciliation. This aspect will be discussed in more detail in the following section. 

Trends in Covering Issues Related to Abkhazia and 

South Ossetia Region 

Regarding the qualitative coverage of topics related to Abkhazia and South 

Ossetia/Tskhinvali regions, several general trends emerged during the monitoring period, 

which deserve particular attention. 

Context of  Coverage

Negative

64,4%

Neutral

32,2%

Positive

3,4%



1) Challenges Faced by Abkhazia, South Ossetia/Tskhinvali 

Regions as a Non-Priority Topics  

It must be stated unequivocally that the internal affairs of Abkhazia and South 

Ossetia/Tskhinvali Regions are not prioritized in the editorial policies of leading Georgian 

television channels, as also highlighted in Zarginava's (2022) research. While Georgian 

television outlets rhetorically consider both Abkhazia and South Ossetia as part of Georgia’s 

territorial integrity, their editorial practices do not align with this stance. The events 

occurring in these regions are typically only superficially covered during prime-time news 

broadcasts by mainstream Georgian media outlets. 

Occasionally, but as a general rule, the internal affairs of Abkhazia and South Ossetia attract 

attention from Georgian media only when they involve internal political tensions, such as 

protests demanding the resignation of de facto governments, de facto elections, or political 

crises caused by events like the "apartments law" or the "foreign agent law." While the 

coverage of these topics should undoubtedly be a priority for Georgian television to inform 

the public, this does not absolve them of the responsibility to broaden their editorial focus, 

offering more diverse and in-depth reporting on other important events in these regions or 

the daily lives of the people living in Abkhazia and South Ossetia. 

As peace research founder Johan Galtung (2002) pointed out, war journalism favors focus 

on elites. This is often the case with Georgian television channels, where the regions of 

Abkhazia and South Ossetia attract interest only when there is tension or conflict among 

political elites. In contrast, peace journalism and the best practices for conflict-sensitive 

coverage suggest focusing on people. Applying this principle in practice would ensure that 

Georgian TV channels dedicate more attention to the social, economic, and cultural issues 

occurring in the occupied regions when covering Abkhazia and South Ossetia. 

As a result of the existing editorial practices, Georgian television viewers are unable to 

receive in-depth information about what is happening in Abkhazia and South Ossetia, the 

internal political or socio-economic and cultural dynamics in these regions, the issues that 

are important to the local population, including ethnic Georgians living there, and more. 

Turning a blind eye to these issues leads to a deeper sense of alienation among Georgian 

citizens living in the government-controlled territories toward Abkhazians and Ossetians. 

In conditions of informational scarcity, it is logical that there are overly simplistic or 

incorrect expectations and perceptions about the societies in both conflict regions, both on 

one side and the other. 

Furthermore, it is noteworthy that some of the population living in the conflict zones still 

manages to access Georgian-language media (Social Justice Center, 2022). The ignorance 

of their issues by mainstream media might further contribute to a stronger perception of 

alienation among this part of the population. 



2) The Prevalence of Negative Context in the Coverage of the 

Occupied Territories  

Even in the context of limited coverage, the themes related to Abkhazia and South Ossetia 

are predominantly presented in a negative thematic context. The problematic nature of this 

trend is highlighted when considering the significant role media outlets play in shaping 

public attitudes and awareness, especially on sensitive issues such as conflict regions. 

During the monitoring period, these regions were mainly covered in relation to the 

following topics: 

 Kidnapping. illegal detentions, or releases of Georgian citizens from the 

detention facilities of the conflict regions  

 Georgian citizens killed by Russian soldiers in the conflict zones (e.g., the 

murders of Giga Otkhozoria and Tamaz Ginturi) 

 Dire living conditions of people living in conflict zones, mostly on Georgian-

controlled territories 

 Russia's annexation and creeping occupation, such as the construction of the 

Ochamchire military port, occupation of the Chorchana forest, the 

establishment of military bases, the installation of a radio-electronic station 

near Gremiskhevi, etc 

 Non-recognition policy in both domestic and international political 

discussions. 

 Political tensions in Abkhazia and South Ossetia (e.g., the so-called dacha law) 

 Violent crime incidents occuring in Abkhazia and South Ossetia regions (e.g. 

shoot-outs between Abkhaz and Russian borderguards, opening fire at Anatoli 

Bibilov’s nephew etc)  

 Delegitimation of political and public processes ongoing in Abkhazia and 

South Osstia regions (e.g. de-facto elections) 

 Counter-allegations among political parties accusing each other of promoting 

Russian interests in Georgia etc  

These topics are significant and deserve coverage, but the larger issue lies in the fact that 

these regions are predominantly framed within the context of human rights violations, 

historical war trauma, the Occupation, and accusations of national treason. Therefore, the 

core issue here is not the coverage of these specific topics, but the fact that the media often 

associates these regions exclusively with netagive contexts.  

One of the main reasons behind the overrepresentation of negative contexts in conflict 

regions is the reactive nature of media outlets, which often only report on events after they 

occur. This means that media outlets fail to proactively create a positive agenda and do not 

think in advance about the relevant topics that could contribute to a more nuanced and 

balanced narrative. The damaging result of this trend is that, over time, the public’s 

perception of Abkhazia and South Ossetia becomes solely tied to negative contexts. 



To counteract this trend, it is essential that media outlets recognize the importance of 

covering positive themes related to Abkhazia and South Ossetia. This approach would allow 

them to play a constructive role in conflict resolution. According to Pani (2017), this could 

involve creating communication spaces that foster trust-building, countering 

misconceptions, rethink the conflict, and achieving consensus. Media could contribute to 

enhancing opportunities for creating such positive practices by paying closer attention to 

issues that could be considered as common ground and potential areas of intersection, such 

as cultural, economic, and social ties between Georgians, Abkhaz, and residents of South 

Ossetia and Akhalgori areas. 

3) The Problem of Visibility of Abkhazians and Ossetians, and 

the Lack of Diversity among Respondents 

An integral part of the above-mentioned patterns is the problem of visibility of people 

living in the conflict regions. In the current primetime media coverage trends of Abkhazia 

and South Ossetia, the main emphasis is placed on political elites as relevant subjects for 

the media, which, according to Galtung (2002), is one of the defining characteristics of war 

journalism. As a result, in the stories prepared by television outlets on topics relevant to 

the monitoring purposes and within monitoring period, the primary sources of information 

are mainly official state institutions and affiliated officials and politicians. 

As the media monitoring conducted within the framework of this research clearly 

demonstrated, in the overwhelming majority of materials prepared by the media, the 

population of the conflict zones is rarely used as a source of information. When they are 

included as sources, they are predominantly ethnic Georgians. Accordingly, the visibility 

of people residing directly in Abkhazia and South Ossetia—on the territories not controlled 

by the Government of Georgia—is even more limited. This problem is partially rooted in 

factors beyond the control of the media, namely in the difficulty of accessing sources. Due 

to closed borders and the inability to conduct journalistic work in the territories outside 

Georgian control, journalists working for Georgian television channels have limited 

opportunities for direct contact with Abkhaz and Ossetian fellow citizens. 

To respond to this problem, media outlets may adopt two counter-strategies: they can use 

secondary sources working from within the regions of Abkhazia and South Ossetia that are 

accessible online; or they may rely on local sources such as researchers, experts, and 

scholars who can represent the positions, views, experiences, and perspectives of Abkhaz 

and Ossetian populations. However, based on current media practices, such individuals are 

rarely featured as respondents in primetime news broadcasts. This issue also emerged, to 

some extent, during the coverage of sensitive conflict-related (war outbreak and ceasefire) 

anniversaries, which will be discussed in the relevant section. 

 



4) Superficial and Fragmented Coverage  

Issues related to the regions of Abkhazia and South Ossetia/Tskhinvali are often covered in 

a superficial and fragmented manner in Georgian television media. Georgian TV stations 

demonstrate insufficient effort in obtaining information from local sources, even when 

those sources include media outlets operating in Abkhazia or the Tskhinvali region. Even 

in instances where Georgian TV channels devote adequate attention to events occurring in 

these regions, the stories are typically presented without including voices of Abkhaz and 

Ossetian individuals—especially those residing in these regions. As noted earlier in the 

paper, access to respondents is extremely limited, if not entirely impossible, under the 

conditions of a protracted conflict. However, given the possibility of online access to local 

media, Georgian media outlets could, if they so wished, use secondary sources when 

covering stories related to the regions of Abkhazia and South Ossetia. 

The current media practice, however, largely contradicts this possibility. A clear example 

is a segment broadcast on July 25 during the main news program of TV company Formula, 

which reported on protests against the so-called “apartments law.” Although Formula 

dedicated a relatively lengthy report to the issue, it did not include a single comment from 

an Abkhaz source; all sources featured were Georgian respondents. 

Another illustration of this trend is the fact that most news stories and segments related to 

Abkhazia and South Ossetia are substantively homogenous and reactive. These regions tend 

to receive the attention of Georgian television primarily when particularly acute events of 

a negative nature occur, such as the illegal detention or release of Georgian citizens. 

Notably, with rare exceptions, such topics are also covered superficially, using only brief 

cut-synch segments and relying almost exclusively on statements from the State Security 

Service or other official agencies. For example, this was the case with brief cut-synch 

coverage by First Channel, Adjara TV, and Imedi TV on May 8, concerning the release of 

illegally detained Tristan Mushkiashvili and Valeri Tetrashvili. A similar case was the June 

19 report by Adjara TV, which briefly mentioned incidents of abductions and illegal 

detentions from the occupied regions, which made to the Public Defender’s report. Even 

in these instances, media outlets exert minimal effort to gather on-the-ground information 

about abducted citizens, speak with family members, or interview other residents of the 

conflict zone. They fail to go beyond isolated cases to identify systemic issues or highlight 

the everyday problems of citizens living in border-adjacent regions. 

This same pattern can also be observed in the widespread television media practice of 

reporting on the occupied territories predominantly within the context of Georgia’s 

domestic political confrontations. In such contexts, both ruling and opposition parties 

typically use the issue of occupation as a tool for political manipulation. These narratives 

then make their way into TV news programs without any in-depth analysis or substantive 

discussion of the issue. 



Accordingly, mainstream Georgian television does not offer viewers coverage of diverse 

topics sourced through a proactive approach. On the one hand, such superficiality in 

television media may be explained by a shortage of human and material resources. 

However, online media outlets with significantly fewer resources provide examples that 

demonstrate how, with sufficient interest, it is possible to cover issues related to Abkhazia 

and the South Ossetia region in a far more detailed, in-depth, and proactive manner—even 

with limited resources. A good example of this is the work of outlets such as Netgazeti, OC 

Media, JAMnews, Radio Liberty, and Эхо Кавказа, which proactively and regularly report 

on domestic political and social developments in Abkhazia and the South Ossetia region. 

In addition, the methodological specifics of the monitoring itself may partially explain the 

prevalence of so-called reactive media content. Naturally, evening summary news 

programs focus on reflecting the day's current events, which explains the abundance of 

reactive content. However, the format and duration of central news broadcasts—as 

opposed to other daily bulletins—also give media outlets the opportunity to prepare 

relatively in-depth segments on non-current topics. A clear example of this is the existence 

of cultural and sports blocks or the practice of covering non-current but still relevant issues 

in the second half of the news program. Furthermore, almost all leading TV channels have 

so-called weekly or Saturday programs, which are typically used for more in-depth 

coverage of non-current events. Therefore, in planning such programs, reflecting on the 

latest developments may be of lesser importance, providing media organizations with an 

opportunity to proactively cover various issues—including those related to conflict regions. 

5) Trends in the Use of Terminology and Language 

Observation of the materials aired during primetime on television throughout the 

monitoring period shows that journalists generally use neutral terminology and rarely 

resort to overtly hostile rhetoric toward Ossetians and Abkhazians. The use of the prefix 

"so-called" remains a common practice when referring to institutions, individuals, and 

political processes associated with Abkhazia and the South Ossetia region. However, its 

excessive usage can at times create awkward phrasing. For example, in a video segment 

aired on Adjara TV's news program on June 10, which covered de facto elections in the 

South Ossetia region, the following sentence appeared: “According to the preliminary 

results of the so-called parliamentary elections published by the so-called Central Election 

Commission of occupied Tskhinvali, the opposition party of former so-called president 

Anatoly Bibilov is leading, followed by the party of current so-called leader Alan Gagloev, 

while the Communist Party is in third place. The so-called parliamentary elections held 

yesterday in the Russia-occupied Tskhinvali region were condemned by Azerbaijan, 

Iceland, and Moldova.” 

In addition, media representatives occasionally use the term “separatists” when referring to 

the de facto governments in Abkhazia and the South Ossetia region. For instance, in the 

June 23 news program on Mtavari Arkhi, the journalist stated: “Gunfire was heard at the 

Georgia-Russia border at Psou, apparently involving members of the separatist regime and 



Russian border guards. It appears to have been an internal clash, but it ended with casualties 

and injuries. Gunfire was also heard in New Atoni, where one civilian was also injured. 

According to our information, one of the injured is a member of the personal security detail 

of the so-called president of Abkhazia.” 

During the monitoring period, no instances were observed of journalists using overtly 

discriminatory or aggressive language toward Ossetians or Abkhazians. However, there 

were instances on certain media outlets where respondents used harsh and sometimes 

discriminatory terms such as “enemy,” “pigs,” and so on. For example, in a report aired by 

Formula TV on May 6, one respondent said: “How can we talk about sharing the same faith? 

These are pigs, they have no sense of responsibility. When someone visits their brother’s 

grave and gets kidnapped—what can you even say? Words fail me. We have no 

government—where is the government?” Nonetheless, explicitly hostile terminology was 

primarily directed not at Abkhazians or Ossetians, but at Russian soldiers and border 

guards. 

As for especially negative terms used in media regarding Abkhazians and Ossetians, two 

stand out: “puppet regime” (or various versions of the term “puppet”) and “Abkhaz and 

Ossetian separatists.” For example, the June 2 episode of the show Post Factum on Mtavari 

Arkhi included an extensive critical segment on Georgian Dream’s pre-election policies 

related to territorial integrity. The report was explicitly negative toward Abkhazians and 

Ossetians, using the term “Abkhaz and Ossetian separatists,” although the main focus of 

criticism was on the ruling party and its policies. 

Similarly, in a July 21 report aired by Mtavari Arkhi, the word “puppet” was used 

repeatedly, both in the journalist’s narration and in describing an Abkhaz politician: “The 

puppets have scheduled presidential elections in eight months, and KGB Major General 

Aslan Bzhania needs the support not of local residents, but of the Kremlin”; “The draft law 

will be reviewed at a session of the puppet parliament next week and is almost guaranteed 

to pass—this will mark the beginning of a new Russian project in Abkhazia”; “Even if we 

didn’t already know, the satisfaction of a member of the puppet parliament would be 

enough to confirm that our people beyond the Enguri are to be saved—not only Georgians.” 

Additionally, in a July 17 report by Formula TV, it was stated that: “In Sokhumi, the puppet 

parliament’s Committee on Economic Policy and Reform adopted the so-called law on 

apartments. The discussion took place against the backdrop of mass protests.” 

6) The Impact of Political Polarization on Coverage of the 

Conflict Regions  

Under the conditions of intense political polarization in Georgia’s domestic affairs, media 

outlets—especially polarized television channels—are increasingly devoting less space to 

other topics, including developments in the conflict regions. The monitoring period, which 

coincided first with protests and public unrest related to the introduction of the so-called 

“Russian law,” and later with the start of the pre-election season, clearly illustrates this 



trend. Not only was there naturally less time allocated in news broadcasts for other subjects, 

including conflict regions, but issues related to Abkhazia and the South Ossetia region were 

frequently framed entirely through the lens of political polarization, obstructing the 

emergence of substantive media discussions. 

Examples of this include the coverage of Irakli Kobakhidze’s parliamentary address in the 

which he omitted the topic of the Occupation, or the resolution adopted at the 35th OSCE 

Parliamentary Assembly, which addressed Russia’s occupation of Georgian territories. This 

topic attracted attention from opposition media primarily because members of the ruling 

Georgian Dream party did not support the resolution due to its critical language toward the 

Georgian government. 

With the onset of the pre-election period, issues related to Abkhazia and the South Ossetia 

region once again resurfaced on the Georgian media agenda. A statement by Bidzina 

Ivanishvili, honorary chairman of the Georgian Dream party in which he attributed blame 

for the 2008 war to the then-government of the United National Movement, received 

significant media attention. However, as expected, instead of fostering a substantive 

discussion about the August 2008 war, polarized media outlets approached the topic from 

the perspective of political discourse, reflecting their own alignments. Media affiliated with 

the government emphasized the United National Movement’s responsibility, while 

opposition channels focused on Ivanishvili and Georgian Dream’s pro-Russian policies and 

alignment with “hostile” narratives. 

For example, on July 17, in a news segment on TV Pirveli covering the presentation of 

Georgian Dream’s election platform and Bidzina Ivanishvili’s speech, the report was 

introduced with the following narration: 

“Bidzina Ivanishvili pledges to fulfill Putin’s dream. Threats to investigate the August 
War and prosecute the previous administration—this is Ivanishvili’s main pre-
election promise. It leaves the impression that Ivanishvili was reporting to Putin from 
the podium. The leader of the Georgian Dream, isolated from the world, had only one 
promise—to prosecute not Russian generals, but his own citizens for starting the war. 
Twelve years into power, Ivanishvili has nothing more to say to the public. The 
country’s main threat, he claims, is a non-existent ‘global war party,’ and domestically 
its so-called radical representatives, against whom he has declared decisive battle. 
This message was central to every speech delivered. From the Georgian Dream stage, 
the two most frequently uttered words were ‘war’ and ‘Bidzina.’” 

On July 14, the pro-government TV station Imedi aired an extended segment on its Sunday 

program Imedis Kvira about the establishment of a new movement affiliated with the 

Georgian Dream, ‘United Neutral Georgia.’ Part of the segment discussed the significance 

of Georgia declaring neutrality in the context of restoring its territorial integrity. Without 

posing any critical questions, Imedi presented the views of movement representatives to 

the audience, including the following statement by Nana Kakabadze: 



“This threat forces us to reconsider the policies pursued by the current government—
let alone those of the previous one. And perhaps the only way for our territorial 
integrity to be restored is for us to adopt a position of neutrality and focus on how to 
reclaim our territories. We believe one of the paths worth trying is precisely this 
policy of neutrality.” 

In the same segment, Imedi TV presented viewers with another quote, this time from one 

of the movement’s co-founders, Bidzina Giorgobiani: 

“Neutrality gives us the opportunity to engage in political dialogue with Abkhazia 
and the authorities in Tskhinvali. Because if we approach them as a country 
aspiring to join a military bloc, they belong to an opposing military alliance. 
Finding common ground in such a situation is difficult. As for neutrality, it allows 
us to engage with them not only on humanitarian and economic issues, but also on 
political matters. And, by the way, this is a very powerful tool for establishing 
long-term peace in the South Caucasus.” – Bidzina Giorgobiani. 

As with Nana Kakabadze’s comments, the Imedi journalist did not challenge Bidzina 

Giorgobiani’s views. No alternative assessments were offered to the audience, creating the 

impression that the broadcaster either simply provided a platform for a pro-government 

political movement or endorsed its views. 

7) The Neglect and Political Instrumentalization of Peace Policy  

One of the main issues identified during the monitoring period in Georgian television 

media was the neglect of peace discourse—or its use as a political instrument—and the 

near-total absence of reconciliation as a topic. 

Most of the news stories and short on-the-street interviews aired on television either 

ignored peace policy due to their focus or framed the concept of peace as a political tool. In 

a large portion of the relevant monitored content related to occupation, occupied 

territories, conflict, or war, journalists made no effort to highlight or discuss the idea of 

peaceful coexistence with Abkhazians and Ossetians. Only a few exceptions, and even then 

only superficially, included instances where respondents expressed a desire to live in peace. 

For example, in a report aired on Imedi on May 6—covering the day of remembrance for 

the deceased, held on the second day of Easter—parents of soldier killed in the 2008 war 

gathered at the Mukhatgverdi war grave said: 

 “It’s been 16 years that we’ve celebrated Easter without him. We live with this 
pride and this pain—I’ll say it again. I wish peace for our country, and may their 
sacrifice bring you a better future,”… “Our children gave their lives for their 
homeland. They fought for Georgia. May you all live well and in peaceful Georgia.” 
 



Although such segments were marked as containing an emphasis on peace, the news stories 

themselves, as produced by the broadcasters, did not meaningfully engage with or 

emphasize peace policy. 

The political instrumentalization of the peace theme became particularly evident as the 

pre-election period approached and the Georgian Dream effectively turned the notion of 

peace into an election slogan. Consequently, instead of discussing or scrutinizing real 

mechanisms or plans for peaceful coexistence with Abkhazians and Ossetians, pro-

government media used the peace narrative as a tool to attack political opponents, labeling 

them as advocates for war with Russia. 

On the other hand, in opposition-aligned media outlets, the ruling party’s emphasis on 

peace was presented as evidence of  the Georgian Dream’s alliance with Russia. In response 

to the aggressive peace-themed campaign launched by the Georgian Dream and its 

affiliated broadcasters during the pre-election period, opposition-aligned television 

channels primarily framed the peace narrative within the context of voter manipulation by 

the ruling party. These outlets failed to recognize peace as a genuine public concern. As a 

result, opposition-leaning television did not provide primetime slot for opposition political 

actors to present their own peace initiatives to the electorate. 

Consequently, viewers of major Georgian television stations were mostly exposed to 

information on the theme of peace—albeit often manipulatively and rhetorically—only 

through media loyal to the government. 

 

As for the topic of reconciliation—an area in which the media can play a particularly 

significant role and which constitutes a core element of conflict-sensitive reporting—it was 

almost entirely absent from the media agenda. With the exception of sensitive 

anniversaries related to past wars, which are discussed in detail in the next chapter of the 

study, reconciliation with Abkhazians and Ossetians was largely missing from both pro-

government and opposition-aligned television coverage. 

8) Romanticizing Abkhazia  

Lastly, with regard to Abkhazia, there is an evident discourse of romanticization in 

Georgian television. Unlike the displaced population from South Ossetia, the displaced 

individuals from Abkhazia are frequently depicted in the media within the context of 

recalling and romanticizing their past lives. During the monitoring period, TV reports were 

aired that, while not directly related to the conflict regions, centered around individuals 

with ties to these regions as one of the key elements of the narrative. For example, in the 

June 9th edition of the "Post Factum," one of the most watched program on Mtavari Arkhi, 

a detailed story was broadcast about Professor Teimuraz Papaskiri, a member of the political 

party Akhali, whose family was displaced from Abkhazia. A significant portion of the 

report focused on his memories of life in Abkhazia and his emotional reflections on the 



house left behind in Sokhumi due to displacement. Below is an excerpt from the report, 

including both the text and dialogue between the journalist and the interviewee: 

Journalist’s narration: Teimuraz Papaskiri, born into a family of a historians and a 
physician, was the same age as Mariam when everything in his life dramatically 
changed. Born and raised in Sokhumi, he has only seen his hometown for the past 
32 years through archival materials and random footage found online. He constantly 
searches for the house where his happiest memories were made. (The footage of 

Sokhumi is accompanied by sentimental music.) 

Journalist: Do you still remember the address? 

Respondent: Yes, it was... [Street] 8/1, Apartment 70, how could I not remember? It 
was the official address… We lived on the fifth floor of a building, there were 
neighbors in the apartment, but now we don’t even know about them anymore. 
Practically, there’s no contact. That neighbor has passed away, by the way. That 
neighbor really saved my parents’ lives during the war, and his apartment was hit 
by a shell, and my parents told him, ‘Until our return, you can live here.’ That 
neighbor passed away, and now we don’t even know what’s happening with it.” 
 

Journalist’s narration: Georgia, Abkhazia, Sokhumi, that street is still Teimuraz 
Papaskiri’s official address. He was a freshman at the history program at the 
university when the war in Abkhazia broke out, and the Papaskiri family, as 
historians, became a primary target of the Russians and separatists. They barely 
managed to leave Sokhumi.  

 

Respondent: “Well, Sokhumi is always with me, I can say, despite the fact that I’ve 
been in displacement for over 30 years now. Everything I do, my scientific work, is 
not formally related to the history of Abkhazia, and so on, because I am a specialist 
in world history. But there’s one thing: when I go abroad to international 
conferences, I only go with topics that, at least indirectly, touch on Abkhazia.” 

 

Furthermore, in the extensive report aired by the TV channel Imedi on July 7th in the 

weekly show Imedi’s Week, the main focus was on the life of the clergyman Father 

Teimuraz Zakareishvili, particularly his time spent in Abkhazia and his personal feelings 

and attitudes toward the lost region and the years he spent there. The selected excerpts 

from the interview with the clergyman include statements where Zakareishvili says, “I 
believe that Abkhazia will be ours again. If God grants me the opportunity to perform one 
service there, I would be the happiest man in the world. Just to perform one liturgy there”; 
“I always think about it, one day I will walk the streets of Sokhumi. There is no more 
beautiful city in the world than that.” 

Such romanticization of Abkhazia, which is primarily based on the image of the region as 

a carefree place of childhood or youth, creates an incomplete and misleading impression of 



the historical reality of the region. Furthermore, this practice of romanticization reinforces 

the stereotype of the so-called "lost paradise," which lacks any analytical depth or the 

opportunity to provide the audience with a realistic understanding of the historical reality 

of the region. As the principles of sensitive conflict reporting and peace journalism indicate, 

such simplifications are characteristic of war journalism. In contrast, following the 

principles of conflict-sensitive reporting and peace journalism, while showing the nostalgia 

of the displaced Georgians from Abkhazia (which, in itself, is a perfectly legitimate and 

understandable emotion), the media should also be able to provide a more objective 

reconstruction of historical reality. This would help the media to present their audiences 

with accurate and realistic perspectives on the conflict, the diversity of the parties involved, 

and the incompatibility of their viewpoints. 

Coverage of Sensitive Dates Related to the Conflict in Television Media 

Since the dates related to the 1992-93 War in Abkhazia and the 2008 Russia-Georgia War 

were regularly covered by Georgian media, the research also monitored the main news 

broadcasts on the following dates: August 7-8 (the anniversary of the start of the 2008 

Russia-Georgia war), August 14 (the anniversary of the beginning of the Abkhazian war in 

1992), and September 27 (the anniversary of the end of the Abkhazian war). 

As expected, Georgian television devoted significant attention to topics related to the 

Abkhazia and South Ossetia regions on these dates, especially on August 7-8 and September 

27. However, the coverage on August 14, the anniversary of the start of the Abkhazian war, 

varied. Some channels limited their coverage to a brief news segment, while others did not 

cover the day’s events in their main news broadcasts at all. Below is a summary of the main 

trends in the coverage of these dates in primetime news broadcasts. 

One War, Two Dates, and the August War as a Litmus 

Test for Media Polarization 

One of the main visible trends concerning the August 2008 war is the different dates chosen 

by media organizations to mark the war's beginning. Georgian TV channels, depending on 

their political orientation and stance towards the ruling Georgian Dream government, refer 

to either August 7 or 8 as the start date of the war. This logic shaped the content and order 

of reports presented by these media outlets on those days. 

August 7 

Television channels critical of the government, such as Mtavari, Formula, and TV Pirveli, 

produced extensive reports about the events of the 2008 war on August 7. These reports 

primarily focused on the chronology of the war, its outcomes, including the casualties 

among military personnel, police, and civilians from Georgia, displaced persons, and 

occupied settlements. The reports emphasized Russia as the occupying force, the 



testimonies of war witnesses, and criticized the Georgian Dream government for blaming 

Georgia for the outbreak of the war. 

For example, the very first report on Mtavari Arkhi, on August 7 began with the following 

introduction: 

“August 7, 2008, is associated with a great act of heroism in Georgia's recent history. 
This day once again confirms that our main enemy is Putin's Russia. 16 years ago, 
Russia attacked Georgia. The target was the peaceful population and their homes, 
some of which are still destroyed. Recalling those days, even after 16 years, is 
difficult for those who saw how Russian soldiers behaved.” 

Meanwhile, TV Pirveli’s report began with: “16 years since the 5-day August war. The day 

Russia invaded Georgian territory. Although the oligarch's regime, like the Kremlin, names 

August 8 as the date for the start of the military operations, the chronology of events 16 

years ago unfolded differently. On the morning of August 7, 2008, Russian regular military 

forces were already conducting a military assault on Georgian territory.” 

Additionally, the reports focused on the visit of Georgian President Salome Zourabichvili 

to the line of occupation and the tributes paid by opposition political parties to the graves 

and memorials of soldiers killed in the war. 

On August 7 , television channels critical of the government also aired reports on 

statements issued by Western countries and international organizations (such as the 

European Union and NATO) in relation to the anniversary of the war. “The entire civilized 

world names August 7 as the start date of the war. Statements of support for Georgia from 

the West continue unabated,” stated a TV Pirveli journalist. 

These channels also aired in-depth reports on the lives of people living along the line of 

occupation. The reports not only highlighted their war experiences but also emphasized 

the government's neglect of the daily struggles of people living under the threat of Russian 

occupation and their dire socio-economic conditions. The focus was placed on how the 

people living on the occupation line were left exposed to the enemy, with government 

representatives avoiding visits to the area. 

As for the television channels loyal to the Georgian Dream government—such as the Public 

Broadcaster's Channel 1, Adjara TV, Imedi, and Rustavi 2—their main focus on August 7 

was not on the start of the August war, but rather on the attempts of the former ruling 

party, the United National Movement, to change the start date of the war. The reports 

concentrated on the signing of the Council of Europe resolution by members of the United 

National Movement, the 402nd decree issued by President Saakashvili, and a detailed 

statement issued by the political council of the Georgian Dream, which primarily blamed 

the former government for initiating the war and called for the prosecution of former 

government officials for Georgia's involvement in the conflict. 



Rustavi 2 aired its first report on August 7 with the title "The Changed Date of the War" 

and began with the following introduction:  

"Today is August 7, the date marking the beginning of the last war with Russia. 
However, for years, Saakashvili's party celebrated this date on August 8. What is the 
National Movement hiding, and why do they manipulate different dates? Both 
questions are legitimate, but the former government does not want to answer them. 
The current ruling party does have an answer, speaking about the criminal 
provocation of the National Movement and placing responsibility for the 
consequences on both the Russian Federation and Saakashvili's regime. There is a 
decree by Mikheil Saakashvili stating that the Russians crossed Georgia’s border on 
August 8. Rustavi 2's archive holds other facts as well. Therefore, no matter how 
many years pass, these facts will always remain in history." 

The following report on Rustavi 2 was about the Council of Europe’s resolution and was 

introduced with the text: 

"Over 200 casualties among civilians, nearly 200 militaries fallen in the line of duty, 
around 2,000 wounded, abandoned homes, lost territories, including the Kodori 
Gorge, 125 occupied villages, and tens of thousands of people left in displacement. 
Against this backdrop, the National Movement supported the Council of Europe’s 
resolution exactly two months after the war’s end, which states that the bombing of 
Tskhinvali by Georgian forces on August 7 escalated the conflict to a new and open 
stage of confrontation. The same document also describes the use of force by 
Georgia as disproportionate and a threat to civilians, and most importantly, Russia’s 
actions are characterized as a retaliatory attack. This is the document that the then-
government, the National Movement, signed." 

Imedi TV took a similar approach and aired its first report on August 7, which was based 

on a statement by the political council of the Georgian Dream. Just like the Georgian 

Dream, the channel accused the United National Movement of starting the war and 

treason, announcing their prosecution. Imedi read nearly word-for-word the full statement 

of the Georgian Dream's political council. The second report on Imedi, which dealt directly 

with the start date of the war, also accused President Salome Zourabichvili of being 

complicit in rewriting history alongside the United National Movement: 

  

"The date of the August war has become a subject of speculation for the National 
Movement in recent years. August 8 became August 7 for Salome Zourabichvili after 
she chose Saakashvili's team as a political ally... What the National Movement wants 
to erase from the memory of the Georgian people is well known to the public and 
to media archives. The representatives of the previous government considered 
August 8 as the start date of the war for years and would visit the Mukhatgverdi war 
grave on this date. However, since 2013, this changed, and radicals now refer to 



August 7 as the start date, visiting the cemetery on that day. They have never 
explained the reasons for this decision." 

This report was followed by a segment on the aforementioned Council of Europe 

resolution, criticizing the National Movement"for signing it. "The differences between the 

governments are evident in their policies. Historical facts confirm that one government, 

shortly after the war, signed a resolution against Georgian soldiers, while the other defeats 

Russia in The Hague and Strasbourg over the war," concluded the loyalist TV station's 

report. 

The Public Broadcaster's First Channel also covered the 2008 war on August 7 with similar 

focuses as other government-aligned media outlets. The first report did not directly cover 

the August war but instead addressed the disputed war date, discussing the Council of 

Europe’s resolution, Mikheil Saakashvili’s Decree No. 402, and video archives that prove 

that United National Movement government recognized August 8 as the war's start date 

until 2013. On this day, the First Channel also showed brief synchs of opposition 

representatives visiting the Mukhatgverdi Cemetery, President Zourabichvili and the 

Public Defender’s visits to the line of occupation, and international reactions on the 

anniversary of the start of the war. 

Among government-aligned media outlets, Adjara TV had a different focus. On August 7, 

in its news broadcast, it began by covering the August war, the visits of opposition 

representatives to the graves of those killed in the war, and only afterward addressed the 

Georgian Dream political council’s statement about their intent to prosecute the United 

National Movement.  

August 8 

As for August 8, the order of the information presented by the television stations provides 

significant clues about how political polarization influences their editorial agendas even on 

crucial days like the anniversary of the 2008 war. 

Opposition-aligned TV stations like TV Pirveli, Formula, and Mtavari started their 

broadcasts on this day not with coverage of the August war but with reports on the 

Ukraine-Russia war, specifically Ukraine’s occupation of the Russian town of Sudzha in the 

Kursk region. This editorial decision reflected, in part, the stations’ stance on the start date 

of the war. 

The second segment on both stations dealt with the government’s visit to the Mukhatgverdi 

war grave to honor the fallen soldiers and the announcement of prosecuting the previous 

government. Formula’s report began with the following text: 

"Through Russian propaganda, on the 16th anniversary of the war, the Georgian 
Dream presented itself with Kremlin rhetoric at the war grave. Statements made by 



Ivanishvili’s regime echo Moscow’s messages about the 2008 war both in content 
and form. The oligarchic government accuses Georgia of waging the war. This year, 
the novelty is that the representatives of the Georgian Dream have accused their 
own country, along with the West, of provoking Russia. Until now, they claimed 
Saakashvili fell into Russia’s provocation, but now Ivanishvili’s Russian propaganda 
has taken full shape. The Georgian Dream statements were assessed as an outright 
betrayal and hostility toward the country." 

TV Pirveli’s report on August 8 had nearly identical emphases: 

"A shame for the country and a process of the century for Russia. What Russia has 
failed to prove for 16 years, the Georgian Dream plans to confirm: that Georgia 
started the war. A public trial against their own country. The government is already 
working on legal mechanisms, the prosecution or the Constitutional Court. The 
prime minister is already announcing the ways in which the ‘Dream’ plans to 
prosecute the previous government. Investigating the August war has become 
‘Georgian Dream’s’ main pre-election promise. It began with Ivanishvili, and the 
whole team has taken it up. Today, the ruling team’s top officials are not shy even 
in front of mothers who lost their children, who today remember heroes at the 
Mukhatgverdi Cemetery. In their presence, the ‘Dream’ leaders promised that the 
war would be investigated, and one by one, they will charge the previous 
government." 

The focus of the report by Mtavari Channel was similar, with the key point being that “the 

Georgian Dream remains Russia’s main ally and partner in Georgia. The government of our 

country still considers August 8 the start date of the 2008 war and continues to blame its 

own country for starting the war.” 

In addition, Mtavari Channel, like TV Pirveli, highlighted the statements made by the 

families of the fallen soldiers, in which they expressed criticism of the Georgian 

government’s pro-Russian stance. 

“No one should say that Georgia attacked Russia. Our people always defended the 

homeland, and my sons shed their blood for that. It’s unacceptable for us to heads toward 

Russia... Time will pass, and years will come when my sons will be appreciated, and not 

just my sons,” said the father of the fallen soldiers in an interview with Mtavari Channel. 

Like the opposition-aligned TV stations, government-aligned media outlets had similar 

editorial grids but with radically different emphases. The Public Broadcaster’s First 

Channel, Adjara TV, Imedi, and Rustavi 2 all started their August 8 broadcasts with a 

chronological review of the 2008 war and its aftermath, including information about the 

number of deaths, injuries, displaced persons, and lost territories. Each channel dedicated 

a separate, extensive segment to the visit of representatives from the executive and 

legislative branches, as well as local authorities, to honor the fallen soldiers at the cemetery. 



As expected, in addition to expressions of gratitude and condolences for the fallen soldiers, 

the official comments also addressed the accusations against the United National 

Movement government for involving the country in the war, and the Georgian Dream 

government’s promise to prosecute the previous government after their victory in the 

elections. 

It was also noteworthy that government-aligned media outlets prepared extensive reports 

about the lives of people living along the line of occupation on August 8. However, in these 

reports, the focus was on the lived experience of the war, and the hardships of living near 

Russian occupation forces. Therefore, these media outlets did not prioritize reporting any 

dissatisfaction from the local population toward the government. No critical comments 

were included, such as those indicating that residents felt abandoned because government 

officials do not visit the line of occupation and that they feel neglected. 

In these reports, special emphasis was placed on the issue of peace, particularly in the 

segments prepared by Imedi TV, where the significance of peace was highlighted in 

different contexts: 

 “Here, the price of peace is best understood”; “The lesson of war and the importance 
of peace—this was one of the main points in the government’s statements today. 
The leaders of the ruling team paid tribute to the memory of the fallen.” 

The theme of peace, which the Georgian Dream party turned into an electoral promise, 

was dominant not only in the coverage by journalists but also in statements by the 

government and various members of the Georgian Dream, including Prime Minister Irakli 

Kobakhidze, Speaker of the Parliament Shalva Papuashvili, the Chairman of the Georgian 

Dream Irakli Garibashvili, and the Mayor of Tbilisi Kakha Kaladze. 

Imedi also focused on the dissatisfaction of the families of the fallen soldiers, featuring 

interviews with the family members, in which they blamed the government of the United 

National Movement for abandoning the bodies of the fallen soldiers. The series of reports 

on the war concluded with a statement from the United Neutral Georgia, affiliated with 

the Georgian Dream, which stated, “Overall, we can assess the 2008 war as a kind of tribute 

to the ruling powers of the United States, paid by Saakashvili with the blood of the Georgian 

people and Georgian soil, in order to preserve his regime’s reputation as a beacon of 

democracy and continue governing the country through brutal and violent methods.” 

In general, during the coverage of the 2008 Russia-Georgia war on August 7-8, 2024, the 

main focus in the television broadcasts was on: A) war chronology: Information about the 

war’s timeline, the experiences and consequences of the war and occupation on the 

population, and  B) internal political polarization: The political struggle between the 

Georgian Dream and opposition parties, particularly regarding the start date of the war and 

the prosecution of the former ruling party, the United National Movement. In the segments 

prepared directly about the war, the emphasis was on the loss of life, health, property, or 



homes due to the war, the heroism of Georgian soldiers, police, and citizens, and the tragic 

experiences of the people. The start date of the war became a litmus test for internal 

political polarization. Television channels aligned with the Georgian Dream prepared 

extensive reports on August 8, focusing on the war, while opposition-aligned channels 

considered August 7 as the official start date of the war. 

The reports prepared on these topics effectively dominated the airtime of the news 

broadcasts. As a result, what stood out especially was the complete disregard for the 

potential of a real long-term peace policy, communication with the people living in 

Abkhazia and South Ossetia, or finding common ground in both government-loyal and 

critically inclined media outlets. Watching the main news broadcasts, one often got the 

impression that the 2008 war involved only Georgia and Russia, while the de facto 

authorities of South Ossetia and Abkhazia, as well as the people living there, were almost 

invisible in the media materials. 

Abkhazian War 32 Years Later 

The dates marking the start and end of the 1992-93 Abkhazian War continue to be covered 

every year in mainstream Georgian media, albeit with varying intensity. During the days 

marking the start and especially the end of the war, the reports prepared by the media often 

follow similar narratives when discussing the lived experience of the war, its chronology, 

and its consequences. At first glance, unlike the coverage of the August war, there seems 

to be a consensus in Georgian media regarding the facts of the Abkhazian War. The war, 

in which thousands of Georgian citizens lost their lives and hundreds of thousands were 

forced to leave their homes, is portrayed in media materials as a dual narrative—it is a cause 

of pain but also a source of pride. 

August 14 

August 14, the date marking the start of the Abkhazian War, receives relatively less 

attention in the media. Out of the seven leading TV channels, only four acknowledged this 

date in their main news broadcasts. For example, the First Channel of the Public 

Broadcaster dedicated a brief segment to this date in the middle of its news broadcast with 

the following narration: 

 

"32 years have passed since the beginning of the war in Abkhazia. The military 
actions began on August 14, 1992. Georgian Armed Forces entered the territory to 
protect the railway. The main phase of the war lasted for 13 months and 13 days, 
ending on September 27, 1993, with the fall of Sokhumi. Before the fall of Sokhumi, 
negotiations took place between the parties, mediated by Russia. On July 27, the 
Sochi Agreement was signed, which was unilaterally violated by the Abkhaz side 
after the Georgian side had withdrawn heavy military equipment. As a result of the 
war, nearly 300,000 people were forced to leave the territory of Abkhazia. The war 
led to the deaths of up to 10,000 people, including soldiers and civilians. The 



occupation of Georgia's historical territory, the years of grossly violated rights, and 
ethnic discrimination remain the country’s main challenges. Despite international 
calls, Russia has ignored all demands to reverse the recognition of Abkhazia and 
withdraw its military forces. The official Tbilisi views the restoration of territorial 
integrity through a peace policy focused on rebuilding trust as the main goal." 

The First Channel of the Public Broadcaster was not the only one to acknowledge the date; 

Adjara TV also dedicated a segment to August 14, including an assessment by historian Otar 

Gogolashvili, who stated: 

“Eduard Shevardnadze and his so-called Military Council, led by Ioseliani, Kotivani, 
Sigua, and other criminals, sent troops into Abkhazia under the pretext of protecting 
the railway. That was exactly what the separatists wanted. That was exactly what 
the Russian empire and its military units, which were heavily deployed both in 
Sokhumi and on its outskirts, wanted. The Georgian military units were lured in, 
and then met with armed resistance on Abkhaz territory. It was then presented as 
though Georgians had attacked Abkhazia and sought the genocide and annihilation 
of the Abkhaz people. Once again, I repeat—this was a Russian scenario, carried out 
according to a plan by Eduard Shevardnadze and the so-called Military Council.” 

From private TV channels, it was revealed through their websites and archives that TV 

Pirveli did not prepare a separate report on August 14, but in a report related to the 

investigation of the August war, the journalist mentioned August 14 as a special date and 

pointed out: “Today marks the 32nd anniversary of the breakout of the Abkhazian War, and 

not a single representative of the government has mentioned this tragic date, they have not 

visited the Heroes’ Memorial, nor have any statements been published. The last activity of 

the Prime Minister, the Speaker of the Parliament, and the Minister of Defense was on 

social media yesterday, but no one addressed the current day.” 

Television company Imedi also commented on August 14 with a brief segment, while Main 

Channel, Formula, and Rustavi 2 did not mention the start of the war in Abkhazia in their 

main news broadcasts on that date. 

September 27 

In contrast to August 14, September 27, the day known as the fall of Sokhumi in Georgia’s 

recent history, was included in the main news broadcasts of all leading TV channels. 

Similar to the coverage on August 7-8, the theme of the end of the war in Abkhazia was 

largely used by the media to fuel domestic political confrontation. 

Several TV stations dedicated nearly entire reports to the family members of those who 

died in the Abkhazian War, particularly those who were outraged by a statement made by 

Bidzina Ivanishvili on September 14 in Gori. In his statement, Ivanishvili said: 



 “After the elections on October 26, when those who started the war are convicted, 
when every single perpetrator responsible for the destruction of Georgian–Ossetian 
brotherhood and coexistence will face the strictest legal consequences, we will 
certainly find the strength within ourselves to apologize for the fact that, under 
orders, the traitorous National Movement set our Ossetian sisters and brothers on 
fire in 2008.” 

TV station Formula made Ivanishvili's idea of an apology the leading topic of its report on 

the anniversary of the fall of Sokhumi. Formula's news segment dedicated the first report 

to this theme, from which we learn the following: 

“This year, on September 27, the families of the war victims met the day with 
additional grief. From the Heroes’ Memorial, they had to respond to Ivanishvili. 
'We will not apologize to the occupiers,' they told the oligarch today.” 

“A mother, whose 19-year-old son was killed 31 years ago on September 26, recalls 
one of the most tragic dates in Georgia's history. Ludmila Darjania did not leave the 
burning city until she buried her deceased son. The mother, who lost her son, could 
not hide her anger at Bidzina Ivanishvili’s statements and demanded answers about 
who should apologize.” 

Similarly, the TV channel Mtavari covered September 27 with the following introduction 

to its report: 

“On the day of the fall of Sokhumi, displaced persons from Abkhazia traditionally 
gather once again at the Heroes’ Memorial, as they do every year, hoping that one 
day they will return to the towns and villages occupied by Russia, where they buried 
their family members. This year, they have more to say than in the past thirty years. 
For the first time, this government has created the preconditions for their long-held 
hopes to vanish. For the first time, they have been told to apologize to the enemy.” 

In addition, the TV channels critical of the government included in their reports footage 

of a citizen who met government representatives at the Heroes’ Memorial holding a protest 

banner. However, this protester was not captured by the cameras of pro-government 

television channels. Instead, Imedi TV and Rustavi 2 filmed a confrontation between a 

citizen and politician Giorgi Vashadze at the Heroes’ Memorial: “Giorgi Vashadze, leader 
of the United National Movement, was confronted by families of war heroes at the Heroes’ 
Memorial. They told Vashadze that members of the UNM had no moral right to come to 
the memorial because people also died during their time in power,” said the Imedi TV 

reporter. 

For Imedi TV, September 27 also proved to be a convenient opportunity to attack President 

Salome Zurabishvili and, in contrast, praise the ruling Georgian Dream government. From 

the segment’s introductory script, we learn: 



“Today, the government honored the memory of the fallen, while Salome 
Zourabichvili did not appear at the Heroes’ Memorial. ‘We will reunite’—three 
words, and within those three words, a message of national importance. This is the 
main message from the government exactly 31 years after the fall of Sokhumi.” 

Paying tribute at the Heroes’ Memorials and gravesites by central and local government 

representatives was also a central theme—alongside the chronology and outcomes of the 

war—for the Public Broadcaster’s Adjara TV. Adjara TV aired comments not only from 

government members in Tbilisi and Batumi but also from local officials visiting the graves 

of Abkhazian war veterans buried in various municipalities. Like all other broadcasters, 

Adjara TV emphasized—through both introductory scripts and interview segments—the 

heroism of the soldiers who died in Abkhazia and the profound national tragedy that 

Georgia endured during the war. 

However, particular attention to the chronology of the Abkhazian war was given by the 

Public Broadcaster’s First Channel in its news program Moambe. A large portion of the 

report prepared on September 27 was devoted to the war in Abkhazia and did not focus on 

present-day internal political confrontations. From the journalist’s narration we learn: 

“Flags at half-mast serve as a reminder of a tragic day in the country’s recent history. 
Today is September 27—31 years ago, on this day, Sokhumi fell. A city engulfed in 
flames, the Supreme Council building encircled, government members executed, 
thousands of casualties, ethnic cleansing, people gone missing, hundreds of 
thousands turned into refugees, and the long walk through Chuberi. Harrowing 
images forever etched into our memory. A 13-month and 13-day war ended with a 
decisive assault on Sokhumi, a violation of the ceasefire agreement, an uneven 
battle, and the loss of Abkhazia. Thirty-one years after the attacks launched from 
all sides by separatists backed by Russia, the region of Abkhazia remains occupied. 
De-occupation, the return of IDPs to their homes, and the restoration of the 
country’s territorial integrity remain Georgia’s key national priorities. Even after all 
these years, the pain and suffering experienced by those displaced from Abkhazia 
in 1992–1993 have not subsided. These stories are painful to hear.” 

Like the Public Broadcaster, nearly all television stations paid particular attention to 

personal testimonies—many of which recounted brutal atrocities committed against 

Georgians. The reports contained stories of torture, rape, and the burning of bodies. Among 

them were testimonies such as: 

“I fled. They had killed my mother—she lay there, poor thing, floating in a sea of 
blood. What our girls and young women went through there was worse than death.” 

“It was just me and my dead son. People are fleeing, and I am with my child. Even 
if they killed me, I would not have left him until I buried him. If they had killed 
me, we would have been buried together.” 

“I don’t have a grave. Only a name and a surname—just that.” 



Several respondents used the word ‘genocide’—though the narrative of genocide was not 

prominently emphasized by the broadcasters themselves. Respondents told TV Pirveli: “It 
was genocide against the Georgian people, in the literal sense of the word—they should be 
the ones apologizing to us.”“What else could it be but genocide? Half of Georgia died along 
the road through Svaneti—what could be more genocidal than that?” 

A few respondents—namely, the Mayor of Tbilisi, Kakha Kaladze, and the Chair of the 

Government of the Autonomous Republic of Abkhazia, Levan Mgaloblishvili—also raised 

the issue of peaceful coexistence and reconciliation between Georgians and 

Abkhazians. Kaladze said: 

“This is one of the most tragic dates in Georgia’s history. Even more tragic are the 
consequences we faced after the war—the loss of territory and the loss of our heroic 
soldiers. Nothing can ease this pain. However, in Georgia’s national interest, we 
must take concrete steps toward mutual forgiveness and reconciliation. Trust must 
be restored between our peoples, so that we can achieve territorial integrity. I firmly 
believe that only through peace, development, mutual respect, forgiveness, and a 
nonviolent path can we restore that trust.” 

“Our reconciliation is inevitable. We will do everything so that Georgian and 
Abkhaz brothers and sisters can continue this life together.The Georgian Dream 
will do everything in its power to ensure that not even a single name is added to 
this wall.” 

However, these initiatives for reconciliation and peace—voiced in television reports on 

September 27—remained purely rhetorical. Not a single concrete initiative or idea was 

presented to explain how this vision of reconciliation might be realized in practice. The 

rhetorical nature of calls for peace and reconciliation was made even more striking by the 

fact that, on September 27, almost none of the flagship news programs on Georgian 

television featured historians, scholars, experts, or researchers working directly on peace 

policy or Georgian-Abkhaz relations. Instead, airtime—particularly on government-

aligned channels—was filled with politicians and state officials who, year after year, repeat 

the same messages. 

The monitoring of Georgian television media on September 27, 2024—on the anniversary 

of the fall of Sukhumi—made it evident that 32 years after the Abkhazian war, there is a 

kind of consensus in Georgian media regarding the chronology and outcomes of the 

conflict. Yet, alongside the necessary and inevitable remembrance of past traumatic 

experiences and losses, primetime Georgian media still fails to offer the public any in-depth 

analysis of the conflict’s underlying causes or a rethinking of its legacy. The broadcast space, 

apart from the personal stories of those affected by the war, remains almost entirely 

dominated by politicians and state officials—most of whom either attempt to 

instrumentalize the date for political purposes or engage in routine visits to war memorials 



and gravesites, from where peace and reconciliation are only mentioned at the level of 

rhetoric. 

Conclusions and Recommendations 

The goal of this study was to examine how topics related to Abkhazia and the Tskhinvali 

region/South Ossetia are covered in the main news programs of leading Georgian television 

channels, based on a monitoring of their primetime broadcasts. 

Over the selected three-month monitoring period (May–July 2024), a total of 576 episodes 

from the main news programs of seven television channels were analyzed. The research 

revealed that on the majority of the monitored days, none of the seven channels aired any 

story or segment related to Abkhazia or the Tskhinvali Region in their main news 

broadcasts. Only on about one-third of the observed days did at least one channel cover a 

topic connected to these regions. The total number of relevant materials did not exceed 87, 

and a significant portion of those were brief footage-soundbite segments. 

In terms of content, topics related to Abkhazia and the Tskhinvali region most frequently 

appeared in the context of occupation, war, or conflict. These were followed by coverage 

related to Georgia’s security, territorial integrity, non-recognition policy, and issues linked 

to history, culture, or religion. Internal developments occurring within Abkhazia and 

South Ossetia were rarely included in Georgian television’s prime-time news unless those 

issues were directly connected to Georgia’s national interests or the occupation narrative. 

Additionally, the study showed that reporting on Abkhazia and the Tskhinvali region often 

occurred within a negative thematic context, and with rare exceptions, did not feature 

voices of Abkhaz people or residents of the South Ossetia region. Furthermore, peace policy 

was generally not a focus of the media materials. 

Beyond presenting the core findings, the study also sought to qualitatively identify key 

trends in how these regions are represented by television media. The following tendencies 

were identified: 

 Leading Georgian television channels do not consider Abkhazia and the Tskhinvali 

region as priority topics—particularly when those topics are not directly linked to 

Georgia’s national interests or the issue of occupation; 

 Within the already limited coverage, media materials are disproportionately 

focused on topics with negative thematic framing; 

 In primetime news, stories related to Abkhazia and the Tskhinvali region are often 

covered superficially and fragmentarily, with in-depth, proactively prepared 

segments being rare; 

 Journalistic language is generally neutral, though there are occasional instances of 

discriminatory or hostile language. This language most often targets Russians rather 



than Abkhaz or Ossetians, and negative expressions usually stem from respondents 

rather than journalists themselves; 

 The internal political polarization in Georgia adversely affects how topics related to 

Abkhazia and the Tskhinvali Region are covered in television media, as the limited 

airtime is mostly occupied by domestic political confrontation, leaving little space 

for other subjects; 

 Peace policy was largely ignored in the materials prepared by the television media, 

or, due to political polarization, was subject to instrumentalization; 

 A notable trend is the presence of a romanticized discourse about Abkhazia in 

television stories, which fosters distorted perceptions among viewers regarding the 

historical reality and socio-political past related to Abkhazia. 

This study also observed how the same television channels covered key commemorative 

dates related to the 1992–1993 war in Abkhazia and the 2008 August War. As the research 

showed, Georgian media is relatively unlikely to question or re-examine facts, chronology, 

or the outcomes of the Abkhazian war. However, some individual channels attempted to 

use the commemoration date of the war’s end to fuel internal political disputes. 

Furthermore, the media coverage of these dates offered little new content to audiences—

even 32 years after the end of the war—let alone coverage grounded in the principles of 

sensitive conflict reporting or peace journalism. 

In contrast, coverage of the 2008 war clearly reflected deep polarization within Georgian 

television media, particularly visible in the different days chosen to commemorate the 

war’s beginning. Despite the varying commemorative dates, the channels gave significant 

attention to the war’s chronology and the experiences of people living in conflict zones. 

However, even this coverage was filtered through a lens of political polarization. Channels 

critical of the ruling Georgian Dream government emphasized its pro-Russian policies and 

accused it of betrayal, using conflict zone problems primarily as a vehicle to express 

discontent with the government. Pro-government media, on the other hand, completely 

ignored the dissatisfaction of the local population with state actions and the lack of 

communication with them. In response, some pro-government outlets sought to highlight 

statements from war-affected individuals blaming the United National Movement 

government for starting the war. 

Based on the study’s findings and the identified trends in how leading Georgian TV 

channels cover issues related to Abkhazia and the Tskhinvali region—as well as in light of 

the principles of sensitive conflict reporting—the following recommendations are 

proposed: 

 Television channels should allocate more human and material resources toward the 

in-depth and proactive coverage of issues related to Abkhazia and the Tskhinvali 

Region during primetime; 

 Greater effort should be made to report on local developments within Abkhazia and 

the South Ossetia region, so that Georgian citizens are informed about political, 



social, economic, and cultural events occurring there. To this end, television stations 

may draw on the practices of certain Georgian and other online media outlets, 

including Netgazeti, OC Media, JAMnews, Radio Liberty, and Эхо Кавказа; 

 Hate speech and discriminatory language—whether direct or indirect (via 

respondents)—should be avoided; 

 More attention should be paid to diversity of sources. Georgian TV channels should 

consider using more secondary sources from media outlets operating in Abkhazia 

and the South Ossetia region, as well as primary sources in the form of researchers 

and experts working on conflict issues; 

 In the context of media polarization, broadcasters should recognize the potential 

harm to national interests and refrain from using topics related to Abkhazia and the 

Tskhinvali region as tools of internal political confrontation; 

 More attention should be given to peace policy and the potential for people-to-

people diplomacy between Georgians, Abkhazians, and Ossetians, including the 

search for peaceful coexistence and the identification of shared interests and 

common language; 

 On sensitive conflict-related commemorative dates (e.g., the beginning and end of 

wars), television should offer not only official statements and personal stories from 

war survivors but also materials that analyze the underlying causes of conflict, offer 

in-depth perspectives, and explore avenues for conflict resolution, peacebuilding, 

and reconciliation. 

 

 

 

  



References 
  

1. Andresen, K., Hoxha, A., & Godole, J. (2017). New Roles for Media in the Western 

Balkans: A study of transitional journalism. Journalism Studies, 18(5), 614–628. https://doi-

org.egms.idm.oclc.org/10.1080/1461670X.2016.1268928 

2. Bell, M. (2002). The journalism of attachment. In Media ethics (pp. 15-22). 

Routledge. 

3. Galtung, J., (2002), Peace Journalism – A Challenge, in Journalism and the New 

World Order, Kempf & Luostarinen (eds.), Nordicom, Vol 2 

4. Howard, R. (2009), Conflict-sensitive reporting: state of the art; a course for 

journalists and journalism educators, UNESCO, 

https://www.unesco.org/en/articles/conflict-sensitive-reporting-state-art  

5. Institute for War & Peace Reporting (IWPR). (2004). Reporting for Change: A 

Handbook for Local Journalists in Crisis Areas. https://iwpr.net/global-voices/print-

publications/reporting-change-handbook-local-journalists-crisis-areas 

6. Thompson, A. (Ed.). (2007). The media and the Rwanda genocide. IDRC 

7. TV MR GE, TV Ratings 2023, http://www.tvmr.ge/#!en/news/73 

8. გოგოლაძე, თ., (2022). კონფლიქტების გაშუქების მონიტორინგი 

აზერბაიჯანულენოვან, სომხურენოვან რეგიონულ და სხვა მედიებში. მედიის 

განვითარების ფონდი [Gogoladze, T., Monitoring Report: Conflict Reporting in 

Azerbaijani – and Armenian Language Regional Media and Other Media Outlets. Media 

Development Foundation. Available in English at: 

https://mdfgeorgia.ge/uploads//Internews-ENG22.pdf]  

9. ზარგინავა, ლ., (2022). კონფლიქტების გაშუქება და მედიის როლი. 

Humanities in Information Society, 4.[Zarginava, L., Conflict Coverage and the Role of 

Media]  

10. მურუსიძე, ქ., (2020). მასმედია კონფლიქტით გაყოფილ საზოგადოებებში. 

(მის)კომუნიკაცია კონფლიქტით გაყოფილ საზოგადოებებს შორის. (ავტ) 

მურუსიძე, ქ., ბურსულაია, გ., კობახიძე, ო., ჭანკვეტაძე, ნ. ჰაინრიჰ ბიოლის 

ფონდის თბილისის ოფისი [Murusidze, K., Mass Media in Conflict Divided Societies. 
(Miss)Communication between Societies Divided by Conflict. (authors) Murusidze, K., 

Bursulaia, G., Kobakhidze, O., Chankvetadze, N. Heinrich Boell Foundation, Tbilisi 

Office. Available in Georgian at: https://ge.boell.org/sites/default/files/2021-

02/ანალიტიკური%20სტატიების%20კრებული.pdf]  

11. Pandeli, P., (2017). Introduction to Conflict-Sensitive Reporting.  Friedrich 

Naumann Foundation for Freedom. Available at: 

https://www.freiheit.org/sites/default/files/2021-

01/introductiontoconflictsensitivereporting_0.pdf  

12. The Georgian Charter of Journalistic Ethics (2023) 

13. Social Justice Center, (2022) Double Exclusion Places: Human Rights and Social 
Challenges in Gali and Akhalgori. Available in English at: 

https://socialjustice.org.ge/en/products/ormkhrivi-gamotovebis-adgilebi-uflebrivi-da-

sotsialuri-gamotsvevebi-galsa-da-akhalgorshi  

https://www.unesco.org/en/articles/conflict-sensitive-reporting-state-art
https://mdfgeorgia.ge/uploads/Internews-ENG22.pdf
https://www.freiheit.org/sites/default/files/2021-01/introductiontoconflictsensitivereporting_0.pdf
https://www.freiheit.org/sites/default/files/2021-01/introductiontoconflictsensitivereporting_0.pdf
https://socialjustice.org.ge/en/products/ormkhrivi-gamotovebis-adgilebi-uflebrivi-da-sotsialuri-gamotsvevebi-galsa-da-akhalgorshi
https://socialjustice.org.ge/en/products/ormkhrivi-gamotovebis-adgilebi-uflebrivi-da-sotsialuri-gamotsvevebi-galsa-da-akhalgorshi


14.  გენდერულად მგრძნობიარე გაშუქება კონფლიქტებისა და ომის დროს 

[Conflict-Sensitive Reporting during Conflict and War. Available in Georgian]  

https://www.qartia.ge/ka/sakhelmdzghvanelo-tsesebi1/article/95887  

15. ხუციძე, ნ., (2012). კონფლიქტების გაშუქება ქართულ მედიაში. მედიის 

განვითარების ფონდი [Khutsidze, N., Conflict Coverage in Georgian Media. Available 

in Georgian] https://www.mdfgeorgia.ge/geo/view_research/95  

 

 

 

 

 

https://www.qartia.ge/ka/sakhelmdzghvanelo-tsesebi1/article/95887
https://www.mdfgeorgia.ge/geo/view_research/95

	Страница 1
	Introduction
	The Role of the Media and Conflict-Sensitive Coverage of the Conflict Regions
	Methodology
	Sampling
	Data Collection and Analysis
	Limitations of the Research

	General Findings of the Research
	Trends in Covering Issues Related to Abkhazia and South Ossetia Region
	1) Challenges Faced by Abkhazia, South Ossetia/Tskhinvali Regions as a Non-Priority Topics
	2) The Prevalence of Negative Context in the Coverage of the Occupied Territories
	3) The Problem of Visibility of Abkhazians and Ossetians, and the Lack of Diversity among Respondents
	4) Superficial and Fragmented Coverage
	5) Trends in the Use of Terminology and Language
	6) The Impact of Political Polarization on Coverage of the Conflict Regions
	7) The Neglect and Political Instrumentalization of Peace Policy
	8) Romanticizing Abkhazia

	One War, Two Dates, and the August War as a Litmus Test for Media Polarization
	August 7
	August 8

	Abkhazian War 32 Years Later
	August 14
	September 27

	Conclusions and Recommendations
	References

